هیئت طویریج و بایدها و نبایدها/موکب عزاء طویریج و مقترحات
12 بازدید
موضوع: تبلیغ

هیئت طویریج قدمتی دیرینه در شهر کربلا دارد و داستان سید بحرالعلوم و رویت امام عصر در آن در روز عاشورا

صفای و سادگی 

سبک پرشور و بی تشریفات و بی ملاحظه 

زمان حساس آن در ظهر روز عاشورا

دم ها و شعارهای سوزناک و ناب آن انسان را به عمق فاجعه کربلا می کشاند

 در سال های اخیر و با ازدیاد تعداد زائران کربلای معلا و نیز تبلیغات و اطلاع رسانی برای هیئت قم. جمعیتی فراوان به این هیئت می پیوندند .تعداد جمعیت کربلا چند هزار نفر و جمعیت هیئت طوریج قم نیز بیش از هزار نفر تخمین زده می شود.این جمعیت زیاد، برنامه ریزی و تدارک جدیدی را می طلبد و در این راستا پیشنهادات زیر به ذهن می رسد:

تدبیر مکان مناسبی برای نماز جماعت که با وجود تلاش عزیزان ، این نماز بسیار ضعیف  و با امکانات پایین و مکان ناهموار و کوچک چه در کربلا و چه در قم برگزار می شود در حالیکه نماز ظهر عاشورا به تاسی از امام حسین علیه السلام باید بسیار بهتر اقامه شود.

انتخاب مسیر مستقیم و بدون پیچ و خم بسیار که باعث گم شدن افراد نباشد مانند رودخانه قم

انجام مراسم خیمه سوزان در بازگشت و نه در مسیر رفت که باعث از هم پاشیده شدن شیرازه هیئت می شود.

استفاده از مداحی ها و شعارهای دو زبانه 

کنترل سرعت جمعیت با عوامل کنترل کننده مانند ماشین و پرچم و آب پاش و ...

العربی# ان موکب طویریج من اقدم المواکب الحسینیه و قد جلب الیه قلوب کثیره لعده عوامل کالتالی :

حکایه السید بحرالعلوم و مشارکه الامام الحجه فیه

عدم المجاملات و الترفیات و البساطه الخلابه فیه

الهتافات و الاشعار المولمه الموثره التی تاخذ القلوب الی عمق المعرکه

الوقت الحساس و هو زوال یوم عاشورا  و ... و قد اشترک فیه الکثیرون فی کربلا و قم و قد یبلغ عدد المشارکین فی کربلا بالاف شخص و فی قم باکثر من الف  مشارک و هذه المشارکه الهائله یطلب تدابیر و نظامات جدیده  تقترح الی المعنیین متواضعا الیهم و شاکرا خدماتهم الخالصه فی سبیل الحسین علیه السلام


یجب ان تقام الصلاه الظهر بشکل مطلوب یلیق بصلاه ظهر العاشور و عزاء الحسین و صلاته فی هذا الیوم فقد تقام هذه الصلاه فی کل من قم و کربلا فی مکان ضیق و بدون الامکانیات المطلوبه لاجل اقامه الصلاه

اختیار مسیر بدون الاعوجاج و الممرات الضیقه التی تعرقل الحضور و الجماعه الحاشده کمسیر النهر الموجود فی قم 

تاجیل مراسیم حرق الخیام عند الرجوع عن الحرم و الذی یلائم اکثر بنصوص التاریخیه و الوقت الواقعی للحادث 

المنع من الرکض السریع  حرصا علی سلامه الکبار و النساء و وقایه عن مثل حوادث هذه السنه بعرقلات کسیارات عده و العلم الکبیر  و اسالیب مختلفه 

استخدام عن رادودین و الاشعار التی تناسب اللغتین العربیه و الفارسیه (فی قم)

وفقنا الله و ایاکم لخدمه الحسین علیه السلام